فلزیاب ، مطالب علمی و آموزشی
۩۞۩ مدار فلزیاب و دستگاه فلزیاب تضمینی ۩۞۩
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید این وبلاگ در زمینه های مختلف مطالب علمی و آموزشی به صورت تخصصی و عمومی فعالیت می نماید و همچنین در زمینه فروش مدارات و دستگاه فلزیاب لازم است این نکته را یاد آور شوم که در این وبلاگ مطالب جدید در صفحه اول قرار نمیگیرد و شما میتوانید برای مشاهده جدید ترین مطالب مورد نظرتون در وبلاگ به بخش موضوعات مطالب به قسمت مورد نظر خود مراجعه نمایید درضمن این وبلاگ آماده تبادل لینک با تمامی وبلاگ ها و سلیت ها می باشد
آخرین مطالب
نويسندگان

 آزمایش آیینه های کروی

هدف آزمایش
در این آزمایش با آینه‌های کروی (محدب) بیشتر آشنا می شویم.


 
 
وسایل مورد نیاز
1.      تعدادی توپ کروی نقره‌ای رنگ که همچون آینه بازتابنده باشد ( می‌توانید ازتوپهای رنگی که جهت تزیینات استفاده می‌شود، استفاده کنید.(
2.      یک جعبه مکعب مستطیل شکل با اضلاع بلندتر از قطر توپها
3.      ورقه پلاستیکی
4.      برگه سیاه طراحی
شرح آزمایش
1.      ورقه پلاستیکی را طوری ببرید که کف جعبه را بطور کامل بپوشاند.
2.      توپها را داخل جعبه نزدیک به یکدیگر قرار دهید. بدین ترتیب کف جعبه توسط توپهاحباب حباب می‌شود.
3.      حال از زوایای مختلف بهآینه‌های کروینگاه کنید.
4.      متوجه می‌شویید که تصاویر آینه‌ها با یکدیگر متفاوت است زیرامیدان دید آینه‌هابا یکدیگر تفاوت دارد. برای مثال اگر انگشت خود را به سمت یکی از آینه‌ها بگیرید تصویر انگشت شما در دیگرآینه‌ها اشاره به سمت آینه اولیه دارد.
5.      توجه کنید که تصاویر خیلی کوچکتر و دورتر از اندازه و محل واقعی خود می‌باشند.
نتایج آزمایش
هر توپ در حکم یکآینه محدباست. آینه محدب آینه‌ای است کرویکه سطح برآمده آن بازتابنده است. از خصوصیات این آینه ، کوچک کردن تصاویر و داشتنمیدان دید وسیع است.


 
 
·         در طرح بالا می‌توان طرز بازتاب دو شعاع نور را که از نوک مداد ساطع می‌شوند وتشکیل تصویری با ابعاد کوچکتر از جسم را می‌دهند مشاهده کرد.
·         چشم انسان با همگرا کردن دو پرتو واگرا قادر به تشکیل تصویر خواهد بود.
·         هنگامی که ما به کمک یک آینه محدب به یک جسم نگاه می‌کنیم در واقع چشم (مطابقشکل) دو پرتو واگرایی که از جسم کوچک پشت آینه ساطع می‌شوند را دریافت می‌کند. (چشماحساس می‌کند که یک جسم کوچک در محلی پشت آینه قرار دارد و این پرتوها از طرف جسماست.) به این جسم غیر واقعی اصطلاحا جسم مجازی می‌گویند.
·         آینه‌های محدب اغلب در وسایل نقلیه استفاده می‌شوند، زیرا این آینه‌ها نسبت بهآینه‌های تخت میدان دید گسترده‌تری دارند یعنی راننده به کمک آینه‌های محدبمی‌تواند عرض بیشتری از جاده پشت سر خود را ببیند. اما بدلیل آنکه تصاویر درآینه‌های محدب کوچکتر از جسم است راننده تصویر وسایل نقلیه پشت سر خود را کوچکترمی‌بیند. در نتیجه فاصله آنها را تا وسیله نقلیه خود بیشتر از فاصله واقعی تصورمی‌کند که این خود می‌تواند خطرناک باشد.
·         از آینه محدب در پیچ جاده‌ها و فروشگاه‌های بزرگ نیز استفاده می‌کنند.

منبع : http://daneshnameh.roshd.ir

صفحه قبل 1 صفحه بعد
موضوعات
پيوندها


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 118
بازدید دیروز : 6
بازدید هفته : 118
بازدید ماه : 439
بازدید کل : 1436605
تعداد مطالب : 232
تعداد نظرات : 51
تعداد آنلاین : 1